دانش آموزان در ابتدا با استفاده از ویدئو های آموزشی(شامل انیمیشن های جذاب و تدریس مدرسان مجرب) یا هر رسانه آموزشی از قبل آماده شده مطابق برنامه اعلام شده در هر مکان و زمانی مطالب درسی را مطالعه می نمایند.آنها میتواند تدریس معلم را بارها و بارها تماشا کنند، آن را عقب و جلو ببرند، مکث کنند، روی بخش خاصی بیشتر تمرکز کنند و مطالبی را تکرار و ذخیره کنند. در این صورت، هر دانشآموز بر اساس ویژگیهای شخصی و با توجه به تفاوتهای فردی خود، به درک مطلب و یادگیری میپردازد.
راهبرد کلاس معکوس از این فرصت استفاده میکند و با استفاده بهینه از فناوریهای ارتباطی، هم زمان آموزش را بسط میدهد و هم دانشآموزان را فعالتر میکند.